Jak poprawnie zorganizować konkurs w social mediach?

Organizowanie konkursów w social mediach to jeden ze sposobów na promowanie marki w sieci. Zanim jednak przystąpisz do jego ogłoszenia, sprawdź czy robisz to zgodnie z prawem. Przeczytaj artykuł i poznaj zasady przeprowadzania konkursów w mediach społecznościowych, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Regulamin konkursu

Organizując konkurs w social mediach, należy pamiętać, że regulaminu muszą przestrzegać nie tylko osoby biorące w nim udział, ale także organizatorzy. Portale społecznościowe posiadają swoje regulaminy, z których wynika, że nie wszystkie działania w konkursie są dozwolone, np. zarówno Facebook, jak i Instagram zabraniają ustalania zasad takich jak konieczność udostępniania na swojej osi czasu posta konkursowego przez uczestnika. Za złamanie regulaminu danej platformy, Twoje konto może zostać zablokowane.

Jeżeli już zapoznałeś się z regulaminem portalu społecznościowego, za pośrednictwem którego chcesz przeprowadzić konkurs, pora przygotować własny regulamin konkursu. Nie jest on obowiązkowy na wszystkich platformach, jednak dla własnego dobra, warto go przygotować.

Informacje, które powinien zawierać regulamin:

  • dane organizatora
  • termin rozpoczęcia oraz termin zakończenia konkursu
  • informacja dla kogo jest przeznaczony konkurs
  • opis zadania konkursowego
  • informacja o nagrodzie
  • sposób wyłonienia oraz ogłoszenia zwycięzcy
  • informacja o braku odpowiedzialności za konkurs po stronie portalu społecznościowego
  • zapis dot. ochrony danych osobowych

Dane osobowe i prawa autorskie

Jak wspomnieliśmy powyżej, w regulaminie powinny znaleźć się zapisy dotyczące przetwarzania danych osobowych, tj. informacja o tym, kto jest administratorem danych osobowych uczestników konkursu, jak mogą się z nim skontaktować oraz jakie prawa związane z przetwarzaniem ich danych im przysługują. Ważna jest także informacja o podstawie prawnej, na podstawie której przetwarzane są dane uczestników.

Jeżeli zadanie konkursowe polega na wykonaniu pracy, np. napisanie artykułu, który w przyszłości chciałbyś wykorzystać, być może opublikować na swoim blogu, zadbaj koniecznie o przeniesienie praw autorskich z autora na Ciebie. Pomijając ten krok, rozpowszechnianie przez Ciebie pracy konkursowej jest zabronione.

Nagroda konkursowa

Organizując konkurs, należy pamiętać, że z tytułu przyznanej nagrody, zarówno w postaci pieniężnej jak i rzeczowej, organizator konkursu ponosi koszty podatku w wysokości 10% wartości nagrody.

Organizator jest zwolniony z obowiązku zapłaty podatku od wygranej, jeżeli konkurs ogłoszono za pośrednictwem środków masowego przekazu, m.in. social media, a konkurs obejmuje tematy naukowe, kulturalne, dziennikarskie, sportowe lub artystyczne, a wartość nagrody nie przekracza 2 tys. zł.

Organizowanie konkursów w mediach społecznościowych z pewnością przynosi marce wiele korzyści. Warto zatem nie sugerować się postami konkursowymi, które widzimy w sieci, a zadbać o to, by były one zgodne z obowiązującym prawem i od początku do końca przebiegły pomyślnie.

Potrzebujesz pomocy w zakresie obsługi Twojego profilu w social mediach? Skontaktuj się z nami >>TUTAJ<<

Social Media
Previous reading
Jak założyć konto na LinkedIn?
Next reading
Polsko – arabski związek małżeński za granicą. Warunki formalne i procedura.